Vindt u dit leuk of interessant?

Kom gerust terug voor regelmatig nieuwe items

Neem direct contact op

U bent hier:
  • Home
  • Tips
  • “Meerkeuze-bonbon” voor standbemanning

“Meerkeuze-bonbon” voor standbemanning

De hele beursdeelname is top voorbereid. Je hebt een prachtige beursstand. De slogan is zorgvuldig uitgekozen. Je productpresentatie ziet er gelikt uit, enzovoorts. Laat de beursbezoeker nu maar komen, denk je. In het meest gunstige geval, gebeurt dat ook; staan de beursbezoekers zich te verdringen om op jouw stand te komen. De realiteit is echter dat bij deelnemen aan beurzen het succes vooral ook afhangt van hoe aktief jouw eigen standpersoneel zelf op zoek gaat naar contacten. Elke lid van de standbemanning zal beamen dat het belangrijk is om veel, en goede contacten te leggen.

In de praktijk, zeg maar op de beursvloer, valt op dat het met de activiteit van standpersoneel vaak droevig gesteld is. Velen van hen gedragen zich passief en soms zelfs onwijkend. Voor dit gedrag kunnen heel veel redenen zijn. Eentje wil ik eruit pikken. Standpersoneel schroomt massaal om actief contacten te initiëren met voor hen onbekende beursbezoekers, omdat ze zich simpelweg niet op hun gemak voelen om de bezoeker aan te spreken. In hun achterhoofd speelt altijd mee, hoe irritant ze het zelf bijvoorbeeld wel niet vinden als ze een winkel ingaan en de verkoopster vraagt gelijk: “Kan ik u helpen?. En nu zijn zij de ‘verkoopster, staan zij zelf in die winkel. En komt de bezoeker nog niet eens de winkel binnen, maar loopt die alleen nog maar langs. Alles duidt erop dat er dus helemaal geen reden is of permissie is om de beursbezoeker aan te spreken. De schroom en onzekerheid om het ijs te breken slaat bij velen overduidelijk toe. Zomaar ‘in te breken’ bij de beursbezoeker. Doodeng voor velen. En daarom staan zij 4 dagen lang te strooien met onzekere glimlachjes, weifelende hoofdknikjes en binnensmondse begroetingen. Wachtend op en dolblij met de beursbezoekers die hen aanspreekt.

Het eerste begin van een beursontmoeting wordt meestal lastig gevonden. Heel plat,wil je eigenlijk op de man af vragen: “Wie bent u en wat zoekt u?”. Maar dat vinden velen vaak zo direct en lomp klinken. Dat past niet bij hen. Met hen bekende passieve gedrag als gevolg. Hoe steek je je standbemanning de helpende hand toe? De oplossing ligt soms in iets heel simpels. Zoals de ‘meerkeuze bonbon’.

Op een IT-beurs stak standpersoneel de voorbijgangers in het pad een doos met bonbons onder de neus. De voorbijganger had de keuze uit zes bonbons die elk netjes in een eigen vakje lagen. Boven elke bonbon stond een stukje tekst dat verwees naar een mogelijke IT-oplossing waarvoor de bezoeker naar de beurs was gekomen. Uiteraard één van de zes IT-oplossingen die dit bedrijf aanbood.

Wat opent nu makkelijker het gesprek, dan eerst iets weggeven dat een lust is voor de spraakpapillen?

Geschreven door beurstrainer en beurscoach Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland
Deze blog mag onder bronvermelding kosteloos worden gebruikt voor reproductie of publicatie.

Te vermelden bron: Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland

Meer informatie?

  • +31 180 321346
  • info@beurstotaaltraining.nl