Vindt u dit leuk of interessant?

Kom gerust terug voor regelmatig nieuwe items

Neem direct contact op

U bent hier:

Help, ik word in de hoek gezet.

Als ik op internationale vakbeurzen in Europa rondloop, dan valt mij op dat deelnemers uit ontwikkelingslanden vaak op minder goede locaties binnen de beurshal staan. Zelfs wanneer zij zich verenigd hebben, en als groep met een grotere stand meedoen, moeten zij het met een slechte plaats doen. U herkent ze meteen: stands in uitgestorven hoeken, of met uitzicht op een blinde muur, of bij de toiletten. In ieder geval, op plekken die onvoldoende traffic genereren of waar bezoekers met andere dan zakelijke interesses lopen.

Paradoxaal eigenlijk. Enerzijds werken beursorganisatoren continue aan de versterking van hun internationale status, anderzijds maken zij het de deelnemers die hun juist die status verschaffen, heel lastig om naar behoren mee te kunnen doen.

Wat is er aan de hand? Het lijkt er op dat de organisatoren denken: “internationale status is één ding, maar continuïteit en imago zijn van levensbelang”. Het lijkt mij geen geheim dat marktleiders, trouwe exposanten, trend setters, exposanten met grote stands, de eigen industrie en al die anderen die direct bijdragen aan het succes van de beurs een dikke streep voor hebben. En daarom, als het gaat om het toewijzen van standlocaties, zal en kan de beursorganisator dus nooit objectief zijn. Begrijpelijk, dat wel, maar jammer voor deelnemers uit ontwikkelingslanden, die daarmee voor een voldongen feit staan.

Maar hoe voldongen is voldongen? Hebben zij werkelijk geen invloed op de beslissingen van de organisatoren? Mijn jarenlange ervaring als organisator van (collectieve) beurspresentaties en ook als agent van beursorganisatoren leert van wel. Hier volgen een paar tips.

Zorg er als SME-exposant in ieder geval voor dat u zelf geen schuld hebt aan de toewijzing van een slechte plaats. Een gouden regel is: schrijf vroegtijdig in en laat de organisator direct uw voorkeuren voor de locatie van de stand weten. Klaag niet over de plek die u krijgt, als u zich niet aan de deadline voor inschrijving hebt gehouden. Wees er gewoon als de kippen bij.

Laat de verantwoordelijke persoon bij de beursorganisatie persoonlijk weten van uw interesse in deelneming en van uw wensen. Draag argumenten aan die hem of haar ervan overtuigen dat de deelneming bijdraagt aan het succes van de beurs. Met andere woorden: “verkoop” uw deelneming aan de organisator! Geef bijvoorbeeld argumenten waaruit uw toegevoegde waarde blijkt voor de bezoekers van de beurs. Heeft u de bezoeker iets te bieden, dan heeft u ook de organisator iets te bieden. U zorgt daarmee dat de organisator aan uw kant komt te staan.

En als laatste: lukt het een eerste keer niet, probeer het dan de volgende keer gewoon opnieuw. Nodig de organisator uit voor een bezoek aan uw stand, wees vriendelijk, klaag niet, maar laat uw persoonlijke belangstelling, uw presentatie en instelling voor zichzelf spreken.

Geschreven door beurstrainer en beurscoach Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland
Deze blog mag onder bronvermelding kosteloos worden gebruikt voor reproductie of publicatie.

Te vermelden bron: Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland

Meer informatie?

  • +31 180 321346
  • info@beurstotaaltraining.nl