Vindt u dit leuk of interessant?

Kom gerust terug voor regelmatig nieuwe items

Neem direct contact op

U bent hier:

Gratis beurs-motivatie-poster

“Zoveel standbemanning die maar wat staat te lummelen of aan elkaar kleeft.” Het is één van de opmerkingen die ik het vaakst hoor. Zowel van beurszoekers als van de deelnemers zelf. En ik zie het zelf ook. Schijnbaar ongemotiveerd standpersoneel springt blijkbaar enorm in het oog. Maar hoe komt het? Wat doe je eraan? En is er niet ergens een klein hulpmiddeltje?

Vooropgesteld, ik ben van mening dat lummelen en samenscholen per definitie geen kwade wil van de standbemanning is. Je maakt mij niet wijs dat standpersoneel in zulke grote getale, willens en wetens de kont tegen de kribbe gooit en de beursdeelname van hun bedrijf moedwillig saboteert. Sterker nog, ik denk dat bijna iedereen vol goede moed aan de beurs begint en je precies kan vertellen welk gedrag effectief is. Maar er gebeurt iets, waardoor zij afhaken en juist het tegenovergestelde doen. Weten betekent namelijk nog niet doen en volhouden. Aan de lopende band beginnen mensen aan iets dat goed voor hen is, om er vervolgens weer mee te stoppen. Hoofdreden: het lukt ze niet  om zich over de moeilijke momenten heen te zetten. Dus vluchten zij in de kortstondige, directe beloning die het oude gedrag oplevert.

Welke beloning levert passief standgedrag dan op? Je weet toch dat je er geen leads mee scoort. En dat je daarvoor na de beurs weer allerlei excuses moet verzinnen en dat slechte resultaten je carrière niet ten goede komen. En toch haak je af, want de directe beloning verlost je. Verlost je van de ‘pijn’ die je voelt bij je face-to-face interactiepogingen met beursbezoekers. Een greep uit het rijtje niet te onderschatten exposantenpijntjes: onzekerheid, teleurstelling, afwijzing, mislukking, irritatie, vermoeidheid, stress, onbekendheid, controleverlies, vrees, verzadiging en verveling.

De vier momenten tijdens de beurs waarop de pijn het vaakst en hardst toeslaat: bij het contactleggen, het achterhalen van behoeften, het presenteren van de meerwaarde en het afronden van het beursbezoek.

De oplossing ligt in de ‘empowering’ van de standbemanning. Als bedrijf moet je ervoor zorgen dat de standbemanning geen pijn ervaart in hun rol op de stand. Je zorgt voor kennis en kunde. Door beurstraining vooraf bijvoorbeeld.

Maar dat alleen is niet voldoende. Ook op de beursvloer zelf sta je hen bij. De stand manager moedigt aan, stuurt bij, coacht. Hij/zij geeft zelf het goede voorbeeld en brengt het gewenste gedrag in herinnering waar en wanneer nodig. Een hulpmiddeltje daarvoor? Hang een poster met de uitgangspunten van het gewenste beursgedrag op de deur aan de binnenkant van de berging.

Heb je zo’n poster niet? Vul het contactformulier in om de gratis PDFvoor de beurs-motivatie-poster aan te vragen.

Geschreven door beurstrainer en beurscoach Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland
Deze blog mag onder bronvermelding kosteloos worden gebruikt voor reproductie of publicatie.

Te vermelden bron: Ton Willemse, BeursTotaalTraining, Nederland

Meer informatie?

  • +31 180 321346
  • info@beurstotaaltraining.nl